Jakie są wady i zalety modelu finansowania społecznościowego?

Bardzo dużo osób chce otworzyć lub rozwinąć już istniejącą działalność gospodarczą. Jednak wiadomo, że wiąże się to z posiadaniem dość sporej gotówki. Co jeśli nie mamy, a mimo to chcemy zainwestować w coś nowego? Istnieje kilka modeli finansowania. Na pewno dużo osób korzysta z pożyczek bankowych, ale czy to jedyne rozwiązanie? Otóż nie. Niniejszy artykuł ma za zadanie przedstawić wady i zalety modelu finansowania społecznościowego.

Czym jest finansowanie społecznościowe?

Warto wspomnieć, iż finansowanie społecznościowe może być innym, mniej groźnym rozwiązaniem niż pożyczki bankowe. Jednak jak wszystko również takie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Mimo wszystko w Polsce cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Takie finansowanie nosi nazwę Crowdfundingu. Czy ktoś kiedykolwiek słyszał o takim pojęciu? Jeśli nie to warto zapoznać się z tym artykułem. Jest to nic innego jak pozyskiwanie kapitału na realizację projektów, w tym także biznesowych. Warto wspomnieć, iż Crowdfunding ma charakter nie udziałowy. Chodzi o to, iż w takiej sytuacji inicjator zachowuje pełną kontrolę i prawa do pomysłu. Istnieją wady i zalety takiego rozwiązania. Jeśli chodzi o wady to możemy wśród nich wyróżnić:

  • Jedną z głównych wad jest Model „ wszystko albo nic ”- Chodzi tu o to, iż ​​jeśli Ty jako Firma nie jesteś w stanie podnieść kwoty jaka uznawana jest za docelową, to nic w tym przypadku nie otrzymasz. Nawet w przypadku, gdy nie uda ci się zdobyć wąsów.
  • Model ten posiada bardzo niską płynność. Wszystko dlatego, iż nie ma on infrastruktury do obrotu udziałami.
  • Reputacja Przedsiębiorstwa może znacznie ucierpieć. Wszystko dlatego, że wszystkie informacje pozostają zawsze na platformie crowdfundingowej. Nie wiadomo kto takie dane zobaczy.
  • Nadmierna presja otworzenia działalności.
  • Mogą pojawić się inne, ukryte koszty o których wcześniej nikt nie wiedział.
  • Nie trzeba przeprowadzać profesjonalnych audytów.
  • Zdarza się tak, iż udziałowcy bardzo często nie mają jakiegokolwiek wpływu na przyszłość biznesu.

Zaletami, które możemy zauważyć w takim modelu są przede wszystkim:

  • Szybszy dostęp do kapitału – To jest dobre, szczególnie wtedy, gdy nie mamy możliwości wzięcia pożyczki.
  • Świadomość – Taki model pomaga w budowaniu świadomości marki.
  • Informacje zwrotne – To jest dobre, ponieważ zawsze dostaniemy informacje, nie ważne czy kampania odniesie sukces czy nie.
  • Dzięki temu istnieje możliwość promocji naszego biznesu.
  • Ryzyko leży tylko i wyłącznie po stronie inwestora.
  • Jesteśmy w stanie sprawdzić swój biznes.

Jeśli ktoś zamierza skorzystać z tego typu modelu to naprawdę warto się nad tym bardzo dokładnie zastanowić i przeanalizować wszystkie zalety i wady.